لزوم دقت و تدبّر در معانی قرآن
از جمله آداب قرائت قرآن، قرائت با تدبیر است که آیات قرآن مجید و احادیث صحیح به دقت و تدبر نمودن در معانی قرآن تشویق فراوان کرده، به تفکر و تعمّق آمده در مقاصد و اهداف قرآن تأکید و ترغیب نموده است
نویسنده: حضرت آیت الله حاج سیدابوالقاسم خوئی (ره)
مترجمان: محمد صادق نجمی، هاشم هاشم زاده هریسی
مترجمان: محمد صادق نجمی، هاشم هاشم زاده هریسی
از جمله آداب قرائت قرآن، قرائت با تدبیر است که آیات قرآن مجید و احادیث صحیح به دقت و تدبر نمودن در معانی قرآن تشویق فراوان کرده، به تفکر و تعمّق آمده در مقاصد و اهداف قرآن تأکید و ترغیب نموده است.
خداوند می فرماید:
(أَ فَلاَ یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا. )(1)
چرا در معانی قرآن دقت و تدبر نمی کنند؟ آیا بر دل هایشان مهرها زده اند؟!
در این آیه عدم دقت در معانی قرآن به شدت مورد توبیخ و ملامت قرار گرفته است.
ابن عباس نیز از رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) نقل می کند که، آن حضرت فرمود: «قرآن را با صدای بلند و رسا بخوانید! رموز، عجایب و دقایق آن را پی جویی کنید.»(2)
ابوعبدالرحمن می گوید: یکی از اصحاب رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) که قرآن را به ما تعلیم می نمود، چنین می گفت: « اصحاب پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) قرآن را ده آیه، ده آیه از وی فرا می گرفتند، آن حضرت آیات ده گانه دوم را به آنان تعلیم نمی داد مگر این که نکات و رموز علمی و اخلاقی آیات ده گانه قبلی را کاملاً فرا گیرند و آن ها را به مورد عمل و اجرا بگذارند.(3)
از ابن مسعود و عثمان و اُبیّ نقل شده است که: «رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) ده آیه از قرآن را به اصحاب خود یاد می داد و آنان از این ده آیه فارغ نمی شدند تا این که مفاهیم و معانی آن را به مورد عمل و اجرا بگذارند و رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) یاد گرفتن قرآن را توأم با عمل کردن به آن یک جا برای اصحاب خود تعلیم می نمود.(4)
امیرمؤمنان(علیه السّلام) روزی در میان جمعی از جابربن عبدالله انصاری یاد نمود و او را به علم و معرفت توصیف کرد. مردی عرضه داشت: « یا امیرالمؤمنین! با آن مقام علمی که تو داری، از دانش جابر توصیف می کنی؟!»
آن حضرت فرمود: «آری جابر به این تعریف زیبنده است زیرا او تفسیر این آیه را می داند(5) که خداوند می فرماید: (إِنَّ الَّذِی فَرَضَ عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لَرَادُّکَ إِلَى مَعَادٍ. )(6)
درباره ی تدبیر و تفکر در آیات قرآن، احادیث فراوانی وارد گردیده است. مجلسی(ره) قسمت مهمی از احادیث را در بحارالأنوار آورده است(7) ولی در اثبات لزوم آشنایی با معانی و حقایق قرآن به تتبع اخبار و احادیث احتیاج نیست زیرا قرآن کتابی است که خداوند به عنوان برنامه زندگی برای بشر نازل نموده است و باید مردم در زندگی شان از آن پیروی کنند و در مسیر آخرتشان از نور و روشنایی آن بهره مند گردند و مسلم است که به این اهداف و نتایج نمی توان رسید جز از راه تدبر در قرآن و تفکر در معانی آن چنان که عقل انسانی نیز گواه و مؤید این حقیقت است آیات و احادیثی هم که در این زمینه وارد شده، در واقع از سنخ اوامر ارشادی می باشد که آدمی را به همان واقعیت عقلی و امر فطری هدایت و راهنمایی می کند.
زهری نیز این حقیقت را از امام سجاد(علیه السّلام) چنین نقل می کند که فرمود: «هر یک از آیات قرآن گنجینه و خزینه ای است که در برابر تو قرار گرفته است و هر گنجینه که به روی تو بازگردد، لازم است بر آن چه در میان آن گنجینه قرار دارد، به دقت نگاه و وارسی کنی.»(8)
پینوشتها:
1- محمد/24.
2- «اَعرِبُوا القُرآنَ وَ التمُسوا غَرائِبهُ»(کافی، ج2).
3- بحارالانوار، 28/19.
4-تفسیر قرطبی، 39/1.
5- همان، 26/1.
6- آن کس که قرآن را بر تو فرو فرستاده است به وعده گاهت باز خواهد گردانید، قصص/85.
7- طبع جدید، صفحات89، 90.
8- «آیات قرآن خزائن فکلّما فتحت خزینة ینبغی لک ان تنظر ما فیها»: اصول کافی، ج2، کتاب فضیلت قرآن.
خوئی، سید ابوالقاسم، (1385)، البیان فی تفسیر القرآن، ترجمه محمد صادق نجمی- هاشم هاشم زاده هریسی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ دوم.
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}